lördag 5 maj 2012

Vad är en tantrevolution?

Det är svårt att säga när min tantrevolution egentligen började. Det kan han varit när jag blev besatt av handarbete, stickning, virkning och självklart annat pyssel. Det kan ha varit när jag såg Uppdrag gransknings inslag om ikeas skövling av urskog. Det kan ha varit när jag började längta efter min 65-årsdag och ett pensionärsliv som en crazy cat lady. Det kan ha varit när jag återupptäckte second hand tack vare norska fretex (som dessutom är duktiga på att återanvända). Det kan ha varit när jag började kalla mig feminist. Det kan ha varit när jag stod och suktade framför en container, men var för rädd för att börja gräva efter alla gömda och glömda skatter.

Men jag vet att projektet verkligen startade och fick ett namn tack vare Kobras hyllning till tanten!

Ett förtydligande av projektet:

Det handlar i grund och botten om återanvändning och kreativitet. Vi lever i ett slit-inte-men-släng-ändå-samhälle där vi fuskar med källsorteringen och borde byta ut långbad mot korta kalla duschar. Personligen är jag extremt dålig på att tänka på hållbar utveckling. Nog för att jag ibland fyndat grejer second hand, gjort servettdecoupage på gamla konservburkar i brist på annat material, röstat grönt, och bakat mitt eget bröd för att det blir billigare så, men någon miljökämpe kan man inte anklaga mig för att vara. Så varför inte förena nytta och nöje med ett nutcase och göra en grej av det? Från och med nu ska nytt komma i andra hand för mig, och andra hand göras nytt och komma i första hand.

Mitt mål är att syssla med detta i ett år, men det finns inga egentliga regler, förutom att ha kul förstås

3 kommentarer: