tisdag 26 november 2013

Julklappstips 3, en välgörande adventskalender.

Idag fick jag ett himla trevligt meddelande till Tatrevolutions facebook. Det löd som följer:

hej!

vill tantrevolution haka på min adventskalenderidé?

jag, som svensk medelklassperson med jobb, har mer pengar än många på vår jord.
Som årets adventskalender tänkte jag, istället för att äta en bit billig choklad varje dag - skänka en slant till välgörenhet/hjälpprojekt/bistånd varje dag.

jag har inga som helst anspråk på patent på idén, ju fler som härmas och är med desto bättre!!
Vill ni sprida idén?

väl mött!!
maja


Och vad kan jag säga, annat än KLART JAG VILL VARA MED OCH SPRIDA IDÉN. Den är ju genialisk! Det går ju att sätta en massa olika tvister på den också. Till exempel utmana dina arbetskollegor, och kanske till och med din arbetsgivare, tänk vilken dröm om någon kunde få sitt företag att göra detta. Eller gå ihop med dina vänner och turas om att skänka pengar. Ni som har barn skulle ju kunna sätta er ner med dem och låta dem vara med och bestämma vilka organisationer pengarna ska gå till, och göra det till en familjegrej som ni delar tillsammans. Det går ju också att göra som en gåva till någon. Lite som en alternativ julklappskalender där vederbörande får redovisningar för vart pengarna gått istället för fysiska paket.

Tänk på det, och hjälp till att sprida idén. Tack Maja Linusson för ett fantastiskt initiativ. Heja dig!


1 kommentar:

  1. Detta tyckte jag var en väldigt bra idé så jag och maken har valt att skänka motsvarande 100 kr per dag till välgörande ändamål. Vi har gjort ett Facebookevent för detta: Hjälparjul. Mer finns att läsa på http://frufridas.blogspot.se

    SvaraRadera