tisdag 3 juli 2012

En semester på Rhodos

Jag känner mig lugn, lycklig och avslappnad. En vecka i solen spelar visst en stor roll, trots att jag var tvungen att undvika solen till varje pris, trots att hotellet bara nästan nådde upp till benämningen okej och trots att vi inte upplevde så mycket mer kultur än tjocka turister i nyanser någonstans mellan neonrosa och mörkt blodröd. För att undvika någon nyans alls satt jag i skuggan, första dagen i bara bikini och faktor, sista dagen i faktor, långärmat, byxor och solhatt. Soleksem? Ja. Nyans? Knappt.

Sedan bestämde jag mig för något under semestern.

I maj förra året var vi i Berlin. Vi satt i en torr grässlänt, med en gassande tysk maj-sol i ögonen, och festivalkänsla tårna. Då bestämde jag mig för att sätta upp tre mål som jag skulle ha genomfört inom ett år. Jag skulle ett: åka på festival, på riktigt.
två: komma på en tatuering, så att jag, närhelst jag skulle vilja, skulle kunna gå in på en studio och säga: nu kör vi!
tre: lära mig att jonglera igen.
Jag hade dessutom en tanke på att utveckla mig själv genom att på något sätt komma bort från min trygghet och bryta ny mark. Det var ett mål som jag inte vågade ställa, för jag vågade inte sätta det kravet på mig själv, eftersom jag var rädd att ett misslyckande som vanligt skulle slå ner mig och hindra mig från att göra något liknande igen.

Idag har jag ett: varit på festival, på riktigt
två: kommit på en tatuering
tre: inte ens försökt lärt mig jonglera
Och jag har lämnat min trygghet, brutit ny mark och vuxit mer än vad jag någonsin gjort i hela mitt liv.

Så under min semester tyckte jag att det var dags att ställa upp nya mål. Innan midsommar nästa år, ska jag
ett: ha jobbat på min res- och kontrollstress, genom att åka bort oftare. Göteborg eller Kina? Det är mindre viktigt... Men jag hoppas på att klara av att åka på semester helt ensam nästa sommar.
två: hållit tantrevolutionen i liv
tre: fotograferat minst en rulle i svartvitt med min analoga systemkamera.
Sedan ska jag inte ha gett upp kampen om mig själv.

Så kanske ordet, inspirerad borde läggas till, lugn, lycklig och avslappnad.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar